English|صفحه اصلی  | سایت اصلی دانشگاه |   امروز: جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣

نظرسنجی

عملکرد مدیریت اطلاع رسانی و تأمین منابع علمی دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

خیلی خوب
خوب
متوسط
ضعیف

آمار بازدید

بازديدکنندگان امروز : 49
بازديدکنندگان این صفحه: 1551
کل بازديدکنندگان : 1296818
بازديدکنندگان آنلاين : 1
آخرین بروزرسانی : 1402/07/24

 

آئين نامه کتابخانه های دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني آذربايجان غربي

بسمه تعالي
دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني آذربايجانغربي
آئين نامه مصوب استفاده از خدمات کتابخانه های دانشگاه
تعريف : آئين نامه كتابخانه، مجموعه ضوابط و مقرراتي است كه هم كتابدار و هم استفاده كننده ملزم به رعايت آن هستند. اين مقررات به منظور استفاده بهتر و موثر از امكانات موجود كتابخانه و ايجاد هماهنگي و يك دستي در شيوه ارائه خدمات كتابخانه وضع شده است .
ماده يك ، استفاده کنندگان
 1-دانشجويان مقاطع كارداني، كارشناسي، كارشناسي ارشد، دكتراي عمومي ، دكتراي
PHD و رزيدنتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي ، درماني آذربايجان غربي .
2-اعضاء هيئت علمي و كاركنان دانشگاه .
 3-دانشجويان ديگر واحدها و مؤسسات مي توانند با مجوز سرپرست كتابخانه و رعايت مقررات از كتابخانه استفاده كنند ولي منابع فقط به اعضاي كتابخانه امانت داده مي شود.
 4-كليه كاركنان غير ستادي و فارغ التحصيلان حرف پزشكي مي توانند در محل كتابخانه با
هماهنگي سرپرست كتابخانه از منابع به صورت موردي استفاده نمايند.
ماده دو، امانت گيرندگان
افراد ذيل مي توانند با رعايت ضوابط و مقررات، كتاب از كتابخانه به امانت بگيرند:
 1-اعضاء هيئت علمي دانشگاه
 2-دانشجويان دانشگاه
 3-كاركنان دانشگاه
ماده سه، شرايط عضويت
- اطلاعات دانشجويان بصورت يكپارچه از طريق مديريت اطلاع رساني و تامين منابع علمي
دانشگاه در نرم افزار كتابخانه بارگذاري مي گردد و همچنين بصورت موردي توسط كتابخانه ها
ثبت نام مي شود.
- مدارك مورد نياز براي صدور كارت عضويت :
- ارائه كارت دانشجويي ، شناسايي، برگ انتخاب واحد و يك قطعه عكس 4*3.
ماده چهار ، اعتبار مدت عضويت
1-براي اعضاي هيئت علمي دانشگاه تا زماني كه رسما عضو هيئت علمي دانشگاه
محسوب ميشوند.
 2-براي دانشجويان تا پايان دوره تحصيل و تا ماداميكه رسما در مقطع تحصيلي
مربوطه، دانشجو محسوب مي شوند.
 3-براي كاركنان دانشگاه تا زماني كه در دانشگاه اشتغال به كار دارند.
تبصره :
تمامي افراد عضو در صورت اتمام تحصيلات يا بازنشستگي موظف هستند كه طبق مقررات
دانشگاه با كتابخانه تسويه حساب نمايند.
ماده پنج، مدت شرايط امانت
 1-تعداد كتابهائي كه افراد عضو مي توانند در يك زمان از تمامي كتابخانه هاي تابعه
دانشگاه به امانت بگيرند و مدت امانت به شرح ذيل مي باشد.
- حداكثر 11جلد به مدت 33روز براي اعضاي هيئت علمي و رزيدنت ها .
- كتابخانه هاي مجموعه دانشگاه با توجه به موجودي كتاب مي توانند تعداد و زمان امانت
كتاب را كاهش و يا افزايش دهند.
 2-چنانچه كتابي مورد نياز عده زيادي از اعضاء باشد، كتابخانه مي تواند مدت امانت را
هنگام امانت دادن كاهش دهد.
 3-امانت گيرنده مي تواند مدت امانت را با اطلاع كتابدار مسئول ميز امانت، تمديد كند
مشروط بر اينكه عضو ديگري آن كتاب را درخواست نكرده باشد.
 4-مجموعه كتابهاي الكترونيك مرجع، E-bookها و CDهاي آموزشي بصورت
اورجينال فقط براي استفاده در كتابخانه مي باشند و به امانت داده نمي شوند. و در صورت
نياز كپي منابع الكترونيكي با ارائه DVD ،CDخام در اختيار مراجعين قرار مي گيرند.
تبصره 1:منابع كتابخانه فقط به عضو امانت داده مي شود. و امانت گيرنده مجاز نيست كتابهاي
امانت گرفته شده را به ديگران واگذار نمايد.
تبصره 2:چنانچه شخص ديگري كتاب را درخواست كرده باشد، مدت امانت قابل تمديد نخواهد
بود و كتاب مورد درخواست 24ساعت براي متقاضي نگهداري مي شود و در صورت عدم مراجعه در اختيار متقاضي بعدي قرار مي گيرد.
تبصره3 : كتابخانه با توجه به درخواست اساتيد مي تواند بعضي از كتابهاي پر مراجعه درسي را
شامل مقررات رزرو كرده و مدت امانت آنها را كاهش دهد و حتي در مواردي اين گونه كتابها
فقط در سالن مطالعه قابل استفاده خواهند بود.
تبصره 4 : نسخه اضافي كتابهاي رزرو را مي توان طبق تشخيص سرپرست كتابخانه پس از پايان
ساعت كار كتابخانه تا اول وقت صبح روز بعد به امانت داد ( جرايم تخلف از اين قانون در ماده
هفت شرح داده شده است).
تبصره5  : به دانشجويان استعدادهاي درخشان تا 12جلد كتاب به امانت داده مي شود.
ماده شش، منابعي که به امانت داده نمي شوند:
 1-نشريات ادواري فارسي و لاتين .
 2-كتابهاي رزرو كتابخانه( با محدوديت امانت)
 3-پايان نامه.
 4-كتابهاي مرجع (اطلس ها، دايره المعارف ها و فرهنگ ها، كتبي كه كتابخانه) با توجه
به شرايطي ، آنها را در بخش مرجع نگهداري مي كند.
 5- كتابهاي الكترونيك (E-book)ها و CDهاي آموزشي مرجع
تبصره 1: از كتب مرجع تا 20برگ كپي در اختيار متقاضي قرار مي گيرد.
تبصره 2 : فتوكپي از پايان نامه ها به هيچ وجه امكان پذير نمي باشد.
ماده هفت، جريمه ها :
از اعضايي كه كتابهاي امانت گرفته شده را در موعد مقرر به كتابخانه پس ندهند و يا آنها را گم كنند و يا خساراتي به آنها وارد كنند به ترتيب زير جريمه گرفته مي شود.
 1-در صورتي كه كتابها را امانت گيرنده در موعد مقرر به كتابخانه پس ندهد.
 2-در نوبت اول به ازاي هر روز دير كرد مبلغ 500ريال جريمه نقدي دريافت ميگردد.
 3- در نوبت دوم همراه جريمه نقدي عضويت براي مدت يكماه تعليق ميگردد.
 4-در نوبت سوم همراه جريمه نقدي عضويت براي مدت شش ماه تعليق ميگردد.
 5- در نوبت چهارم منجر به ابطال عضويت ميگردد.
 6-هر گاه امانت گيرنده كتابي را گم كند، براي كتابهاي فارسي سه برابر قيمت كتاب به
اضافه 15000ريال و براي كتابهاي لاتين دو برابر قيمت كتاب به نرخ ارز آزاد به
اضافه 15000ريال به عنوان خسارت دريافت مي گردد.
 7- هرگاه امانت گيرنده به كتابي خسارت وارد كند (پارگي، بريدن صفحات، عكسها،
نقشه ها يا هر قسمت ديگر كتاب) مانند رديف (2 ) ماده هفت از او جريمه دريافت
مي شود.
 8- چنانچه امانت گيرنده از بر گرداندن كتاب يا پرداخت بهاي آن امتناع كند، عضويت
وي تعليق مي شود و براي تمام دوران تحصيلي از امانت گرفتن كتاب محروم خواهد
شد و در صورتي كه در نيمسال آخر تحصيل باشد با او تسويه حساب نخواهد شد.
 9- چنانچه چنين موردي براي اعضاي هيئت علمي و كاركنان دانشگاه پيش آيد، ميزان
خسارت تعيين شده توسط سرپرست كتابخانه به معاونت پشتيباني دانشگاه جهت
اقدام مقتضي ارسال خواهد شد.
10-  چنانچه مراجعه كننده به E-bookها و Cdهاي آموزشي آسيب وارد كند

بايد يك نسخه از آن را تهيه و در اختيار كتابخانه قرار دهد در غير اينصورت 2برابر
قيمت  cdاز او جريمه اخذ خواهد شد .
ماده هشت، ساعات کار کتابخانه

ماده نه، به منظور حفظ منزلت كتاب و كتابخانه، كليه اعضاء موظف هستند در محيط كتابخانه موارد زير را رعايت نمايند.

 1-اجتناب از رفتارهاي مغاير با اصول اسلامي و اخلاقي
 2-حفظ كامل سكوت و آرامش
 3-عدم استعمال دخانيات
 4-حفظ نظم و پاكيزگي كتابخانه
 5-پرهيز از ايجاد مزاحمت براي ساير اعضاء
 6-رعايت احترام به كاركنان كتابخانه
 7-در صورت مشاهده تخلف، پس از يك نوبت تذكر شفاهي، ضمن تعليق عضويت فرد
متخلف به كميته انضباطي دانشگاه معرفي خواهد شد. .
ماده :10تسويه حساب
 1-هر نوع تغيير در وضعيت آموزشي دانشجويان، از قبيل انتقال، انصراف از تحصيل،
جابجايي، مهمان شدن و نظاير آن منوط به ارائه برگه تسويه حساب از كتابخانه است .
 2-ساير امانت گيرندگان، اعم از اعضاي هيأت علمي، محققان و كاركناني كه منتقل،
بازنشسته و بازخريد مي شوند، يا از ماموريتهاي دراز مدت و فرصت مطالعاتي استفاده
ميكنند، يا به هر ترتيب به خدمت آنان خاتمه داده مي شود، ملزم به دريافت تسويه
حساب از كتابخانه و تحويل آن به كارگزيني مي باشند.
 3-دانشجويان فارغ التحصيلي كه ملزم به ارائه پايان نامه هستند مي بايست در هنگام تسويه حساب يك نسخه چاپي و دو نسخه بصورت CDشامل فايل PDF و WORDپايان
نامه خود را در اختيار كتابخانه قرار دهند. كه يك نسخه از فايل الكترونيك آن به كتابخانه ملي و مركز اسناد تهران تحويل مي گردد.
 4-دانشجويان مهمان از ساير دانشگاهها نيز به هنگام فارغ التحصيلي بايد با كتابخانه تسويه
حساب نمايند.
نسخه اي از اين آئين نامه بايد جهت اطلاع از متن آن در معرض ديد مراجعان كتابخانه قرار گيرد.
اين آئين نامه در تاريخ 97 /3/29به تصويب امضاء كنندگان زير رسيده و اجراي مفاد آن
از طرف پرسنل كتابخانه اجباري مي باشد.